Kommenteeri

Akne põhjused

Akne raviviisid on välispidised nahka puhastavad ja vistrikke kuivatavad vahendid, ravikreemid ning seespidised põletikuvastased ravimid. Kõik need võitlevad akne ilmingutega, tulemuslikum aga on tegelda probleemi tekkepõhjustega.

Akne põhjuseid on palju ning need on erinevad. Levinumateks on hormonaalne tasakaalutus puberteedieas, samuti raseduse ajal või enne menstruatsiooni, hormonaalsete ravimite tarvitamine, ebaõige toitumine, kuid ka näiteks pärmseente vohamine organismis, kiire ja suur kaalulangus, stress, pärilik eelsoodumus jt. Nagu enamik kaasaegseid haigusi, on ka akne mõjutatud suurel määral toitumisest ja eluviisist. Kuigi toit ei ole kunagi iseenesest akne põhjustaja, võivad teatud toiduained käivitada protsesse, mis omakorda võivad viia akne arenemisele. Osa inimesi on akne tekkele vastuvõtlikumad kui teised, mistõttu on akne ravis oluline individuaalne lähenemine.

Akne puhul, nagu ka paljude muude nahaprobleemide korral, on oluline alustada seedimise korrastamisest ning keha jääkainetest puhastamisest. Oluline on tasakaalustada soole mikrofloora, pärssida pärmseente vohamist ja soodustada heade bakterite kasvu. Samuti tuleb tasakaalustada hormoonid, anda kehale piisavalt toitaineid ning vähendada põletikku. Seda kõike saab teha toitumist muutes.

Soolestik
Bakterite ülekasvu peensooles esineb 10 korda rohkem neil, kes kannatavad Acne rosacea (näo punetamine, laienenud kapillaarid ja ägenemisperioodil punased või isegi mädased vistrikud) all, ning bakterite ülekasvu likvideerimine on ka nahaprobleemi oluliselt leevendanud. Nahaprobleeme seostatakse ka sooleseina läbilaskvusega, mille tagajärjel võib tekkida nii lokaalne kui ka süsteemne põletik.
Aknediagnoosiga inimestel on täheldatud soolestiku mikroflooras olulisi muutusi. On arvukalt uuringud, mis on kinnitanud seoseid probiootikumide manustamise ja naha tervise paranemise vahel. 1961 märkas arst nimega Robert Siver, et 300 aknega patsiendi seast, kes said probiootikume, paranes seisund 80 protsendil.

Hormonaalne tasakaalutus
Hormonaalne tasakaalutus soodustab rasuerituse suurenemist, pooride ummistumist ning põletike ja mädakollete teket. Hormonaalse tasakaalu taastamine nõuab järjepidevust ja kannatust, muudatusi elustiilis ja toitumises. Hormoone tasakaalustame toitumisega, hoides veresuhkru taseme tasakaalus. Samuti on oluline vähendada liha, piimatoodete, suhkru, alkoholi, kohvi ja töödeldud toiduainete tarbimist.
Väga paljudel on akne seotud hormoonidega, eriti meessuguhormooni testosterooniga. Tegemist on eeskätt testosterooni ainevahetuse muutustega nahas, mitte niivõrd tema kõrgenenud tasemega veres. Akne on seotud ka teise hormooni – insuliiniga, mistõttu teda on isegi nimetatud „naha diabeediks“. Hormoone tasakaalustab madala glükeemilise koormusega dieet.

Veresuhkru tasakaalutus
Uuringud on näidanud, et akne ja liigne rasueritus on sageli seotud veresuhkru tasakaalutusega, mis tuleneb liigsest kiirete süsivesikute tarbimisest. Suhkrurikkaid ja rafineeritud toite süües tõuseb veresuhkur ja sellele järgnev insuliinisööst soodustab rasueritust. Seetõttu tuleks eelistada aeglaselt imenduvaid süsivesikuid värsketest köögiviljadest, täisteratoodetest ja kaunviljadest, kombineerida süsivesikurikkaid toite valgurikaste toiduainetega ning süüa päevas regulaarselt 3 põhitoidukorda ja 2-3 vahepala.

Piim
Nahaprobleemide korral võib abi saada ainuüksi piimatoodete tarbimise vähendamisest, sest neis leiduvad ained suurendavad rasueritust. Mitmed toitumisteraapia uuringud on täheldanud seost akne ja piima tarbimise vahel. Piimatooted suurendavad insuliini ja insuliinisarnase kasvufaktori 1 (IGF-1) tootmist, mida seostatakse rasu eritamise ja aknega. Vali hapendatud piimatooted (pett, keefir, jogurt), sest nendes on head bakterid, mis toetavad naha tervist.

šokolaad
Akne ja šokolaadi seoseid on uuritud aastaid, kuid täielikult pole veel suudetud neid tõendada ega ka ümber lükata. Ühes uuringus näiteks püüti välja selgitada seost akne ja šokolaadi vahel. Selgus, et šokolaadi tarbides esines katsealustel rohkem aknet. Samas leiti, et neil, kellel šokolaadi tarbimine aknet tekitas, esines nahas teatav akne-eelne seisund (eelsoodumus akne tekkeks), mis ägenes šokolaadi tarbimisega. Seega näitas uuring, et šokolaadi roll akne tekkes on individuaalne, mis kehtib ka teiste toiduainete puhul.

Väldi veepuudust
Kroonilise veepuuduse tagajärjel võib nahk muutuda kuivaks ja ketendavaks, mistõttu peaks päevas jooma vähemalt 6-8 klaasi puhast joogivett. Veepuudusele aitab kaasa naatriumiga liialdamine, kuna see viib kehast välja nii vett kui kaaliumi, ning kuivatab nahka ja limaskesti. Päevane naatriumivajadus ületatakse tavaliselt mitmekordselt. Peamisteks süüdlasteks on valmistoidud ja poolfabrikaadid

Tervislikud rasvad
Tervislikud toidurasvad on naha, juuste ja küünte tervise jaoks asendamatud. Eriti tähtsad on kalas, kala- ja krilliõlis leiduvad oomega-3 rasvhapped. Menüü, mis on rikas rasvase kala, pähklite-seemnete, avokaado ja külmpressitud õlide poolest, aitab hoida naha pehme ja elastsena.

Stress

Juba üle 70 aasta tagasi pakkusid kaks dermatoloogi - John H. Stokes and Donald M. Pillsbury välja idee, et seedeelundkonna tervise, depressiooni, ärevuse ja nahaprobleemide, nt akne vahel on seosed. Soolestiku mikrofloora tasakaalustamine tervisliku toitumise ja vajadusel ka probiootikumi abil on seega nii vaimse seisundi kui ka naha tervise seisukohalt äärmiselt oluline. Samas on see seos mõlemasuunaline - pelgalt stress võib nurjata meie püüded soole mikrofloorat tasakaalustada ja naha tervist parandada. Mis tähendab, et lisaks toitumise korrigeerimisele tuleb kindlasti tegelda ka stressiga.

Kloor
Katsetamist tasub ka kloori vähendamine. Kloori saame joogiveest ja hambapastast.

Et leida toiduainete hulgast akne „päästikud“, tuleks proovida eliminatsioonidieeti, ehk jätta aknega seostatavaid toiduaineid ükshaaval menüüst välja, jälgides seejärel mõne aja jooksul naha olukorda. Õige toitumine on akne ennetamiseks ja ka ravi toetamiseks väga oluline.

Detoksifikatsiooni toetamiseks on vaja toetada maksa funktsioneerimist piisava veetarbimise, tasakaalustatud ja puhta toidu ning kehalise aktiivsusega. Soovitatav on ka korrapärane saunaskäimine ja naha kuivharjamine, mis ergutab lümfisüsteemi ja toksiinide väljutamist. Olulised on antioksüdandid seleen ja tsink ning vitamiinid A, C, E ja Q10, mis võitlevad vabade radikaalide vastu. Samuti on mürkainete väljutamiseks vajalik korras seedimine ja ainevahetus. Kui kõht on kinni, imenduvad mürkained jämesoolest tagasi organismi. Aknevastane dieet peaks olema eelkõige rikas taimse valgu ja kiudainete poolest, sisaldama palju antioksüdante, ensüüme ja kasulikke piimhappebaktereid, kuid minimaalselt kõrge glükeemilise koormusega süsivesikuid ja loomseid valke. Menüüs tuleks vähendada väga rasvaste toitude osakaalu, eriti oluline on vältida hüdrogeenitud taimerasvu ja transrasvhappeid sisaldavad toite. Need on peamiselt valmistoidud, maiustused, pagaritooted, margariinid jne.

Akne korral tuleks vältida kanget teed, kohvi ja alkoholi (eriti pärmi ja nisu sisaldavaid jooke), samuti kohvi ja tee joomist suhkru ning piimaga, mis samuti soodustavad akne teket. Alkoholil on muuhulgas ka poore ahendav mõju. Kohvi ja musta tee asemel võiks tarbida naturaalseid taimeteesid, alkohoolsetest jookidest aga võiks eelistada orgaaniliste lisaaineteta veini ning puhtaid destilleeritud alkoholist valmistatud jooke nagu viin ja džinn.

Aknevastases dieedis on oma koht ka antibakteriaalsetel toiduainetel. Näiteks aitavad ingver ja küüslauk põletikulisi protsesse leevendada, sobides hästi toitude vürtsitamiseks. Kandidaga võitlemisel on efektiivsed ka greibiseemneekstrakt ja kookosrasvast pärit kaprüülhape, aloe vera ning oregano ehk puneõli, millel on antimikroobseid ja seenevastaseid omadusi. Puneõli võib lisaks seespidisele kasutamisele määrida ka otse vistrikele põletiku leevendamiseks. Pealemäärimiseks sobib hästi ka põletikuvastane teepuuõli. 

Allikas: Ajakiri Toitumisteraapia nr 15, juuni 2015


Lisa kommentaar

Email again:
UA-126863484-1